UML diagrammer forklares

Indlæg af Dan Dejligbjerg     opdateret: 2011-11-16

Unified Modeling Language ( UML ) er en visuelt sprog , der anvendes i objekt-orienteret software engineering . UML bruges til grafisk at beskrive struktur , samspil og adfærd i et software-system , forretningsprocesser og brugere af systemet . UML diagrammer tjene som en model for software design , udvikling og vedligeholdelse . UML 2,0 omfatter 13 standard slags diagrammer

Historie

UML er udviklet af Grady Booch , Ivar Jacobson og James Rumbaugh . ( kendt som " Three Amigos " ) på Rational Software Corporation . De arbejdede sammen om at forene deres respektive objekt -orienteret modellering i en enkelt standardiseret modellering sprog . Resultatet af dette arbejde , UML 1,1 , blev vedtaget som en standard af Object Modeling Group i 1997 .

Fordele

UML giver et fælles sprog for visuelt at designe og dokumentere et software udviklingsprojekt. UML diagrammer er ret intuitive og kan læses let af software ingeniører med ingen UML erfaring eller uddannelse . UML diagrammer giver udviklere mulighed for hurtigt forstå den ikke-lineære organisering og relationer objekt-orienteret software . UML standarder har få obligatoriske elementer , så udviklere at bruge og tilpasse diagrammer til deres specifikke behov og metoder , og ikke spilde tid på aktiviteter, der ikke bidrager til det færdige produkt .

Struktur Diagrammer

Struktur diagrammer fange fysiske tilrettelæggelse af dele af softwaresystemet . Struktur diagrammer omfatter klasse , Object , Komponent , Komposit Struktur , pakke-og Udplaceringsdiagrammer . Disse diagrammer bruges til at modellere enkelte klasse detaljer og sammenhænge , organisering af klasser i pakker og komponenter samt indsættelse af komponenter på fysisk hardware .

Behavior Diagrammer

Adfærd diagrammer fange aktiviteter og funktionalitet af elementer i det samlede system . Opførsel diagrammer beskrive samspillet mellem brugerne og softwarekomponenter , arbejde flow og staten af komponenter under forskellige omstændigheder . Adfærd diagrammer omfatter brugstilfældet , aktivitet og statsmaskine diagrammer . Use Case diagrammer anvendes ofte for krav fange i de tidlige faser af software design .

Interaktion Diagrammer

Interaktion diagrammer er en delmængde af de mere generelle adfærd diagrammer . Interaktion diagrammer beskrive data og kontrol flow inden for et system på et detaljeret niveau . Interaktion diagrammer omfatter Sequence , Kommunikation , Timing og Interaktion Oversigt diagrammer .

UML Værktøjer

Den enkleste UML værktøjer er en pen og en cocktail serviet . Designere kan nemt skitsere ideer som UML diagrammer på papir , whiteboard eller andre steder , de kan kradse og skitse. UML-baseret computer-støttede software engineering ( SAG ) værktøjer giver udviklere til automatisk at generere kode fra UML diagrammer . Disse værktøjer giver udviklere til at designe visuelt på et højt niveau, og overgangen hurtigt til kodning og implementering . Mange software- værktøjer giver reverse-engineering -funktionalitet , behandling af eksisterende kode og automatisk generere UML diagrammer . Reverse-engineering UML fra kodeks vil være nyttig i vedligeholdelse og analyse af eksisterende software og kan hjælpe nye udviklere kommer op i fart hurtigt på et projekt .


Previous:hvordan man begynde at lære et programmeringssprog Next:hvordan man kan udfylde en dropdownlist fra databasen



 

Kommentarer

Code:
change